Ponuka nôt
Ponuka nôt
  Novinky Klávesové nástroje Sláčikové nástroje Dychové nástroje Žesťové nástroje Strunné nástroje Bicie nástroje Spev a spevníky Spevácke zbory Hudobná náuka Hudobné darčeky Orchester a súbory Zľavy a dopredaje
Dôležité
Máte akýkoľvek problém? Napíšte alebo zavolajte nám
+420 777 703 088 info@raj-not.sk Doprava zadarmo od 75€ Viac ako 14 tisíc produktov Platba online, prevodom aj dobierkou
Newsletter
Pridajte sa k
6 131 milovníkom hudby
a získajte pravidelné tipy na nové noty a akčné ponuky

Jakub Jan Ryba (ed. V. Spurný): Česká omša vianočná / komorná verzia

Autor Jakub Jan Ryba
Kód R400
EAN 9790660614242
Obtiažnosť Mírně pokročilý
Vydavateľ Radioservis a.s.
Jazyk Čeština
Veľkosť 230x300x10 mm
Dostupnosť do 15 pracovních dnů


- +
45.4 €
Doprava už od 4,3 €


Na uloženie produktu do obľúbených je nutné sa prihlásiť.





Aj napriek represiám a núteným obmedzeniam cirkevného života v dobe komunistickej totality sa stala symbolom českých Vianoc – nielen v kostoloch, ale aj na koncertných pódiách a na zvukových nosičoch. Ryba sám si výnimočnosti svojej vianočnej omše zrejme vôbec nebol vedomý. Až na údaj v súpise vlastných skladieb komponovaných v rokoch 1782 až 1789 – „sedem pastorálnych omší, z nich jedna česká“ – sa vo svojich denníkoch o skladbe nezmieňuje. Nevieme teda nič ani o jej vzniku, ani o jej prevedení. Omša je rozdelená do častí, ktoré sa svojimi názvami primykajú k tradičnému označeniu mešného ordinária. Text ordinária však nie je (až na nepodstatné výnimky) citovaný a autor zrejme predpokladal jeho použitie mimo vlastnej kompozície. Odtiaľ názvy Ad Kyrie, Ad Gloria atď. Textovým podkladom Rybové skladby sú namiesto tradičného liturgického textu skôr výjavmi z jasličkových hier a hudobná stránka vedome nadväzuje na výrazový charakter českých pastorel. Ryba ako skúsený skladateľ neváha použiť takmer operné prostriedky – árie, arióza, ansámbly a zbory míňajú v pestrom slede, pastorálna intonácia ľudovej hudby striedajú mozartovské názvuky i závany nadchádzajúceho romantizmu. Niet divu, že omša bola ihneď po svojom vzniku opisovaná a šírila sa po českých kôroch – av priebehu doby dochádzalo k zmenám v texte, inštrumentácii, melódii, harmónii aj v pôvodnom rozdelení sólistov a zboru. Základom komornej úpravy je vydanie partitúry v Českom rozhlase z roku 2014. Táto publikácia vychádza z najstaršieho zachovaného odpisu, ktorý Českú omšu vianočnú uchováva v podobe podľa nášho názoru najčistejšiu a najpôsobivejšiu. Najzávažnejšou zmenou oproti originálu je transpozícia častí Ad Kyrie, Ad Gloria, Ad Creda, Ad Offertorium, Ad Sanctus a Ad Benedictus o celý tón nižšie, aby bola omša dostupná na vykonanie aj amatérskym telesám. Zobrali sme pritom do úvahy nielen historický posun ladenia a výšky komorného a, ale aj fakt, že tieto transpozície nájdeme už v niektorých odpisoch. Komorná úprava vychádza so zámerom urobiť toto dielo dostupné aj malým alebo vidieckym kôrom, ktoré nedisponujú pomerne rozsiahlym aparátom, ktorý vyžaduje verzia orchestrálna. Pri jej vypracovaní som sa riadil najmä inštrumentálnou zložkou českých pastorel vidieckych autorov – podobné obsadenie nájdeme pri pastorálnych skladbách Jana Michaličky, Jiřího Ignáca Linka, Martina Broulíka, Jana Kyptu, Antonína Laubeho a dokonca aj Jakuba Jana Ryby samotného. Cieľom bolo zachovať hudobnú substanciu Rybovej omše bez toho, aby sa príliš menilo vedenie hlasov a nástrojová štylizácia. Oproti originálu sú tak niektoré úseky prenesené do iného nástroja alebo inej oktávy alebo sú zverené organom. Organový part by mal byť hrateľný aj na menší typ nástroja s obmedzenou dispozíciou registrov. Kontrabas zosilňuje basovú linku omše a môže byť vynechaný, rovnako tak lesné rohy, ktoré však skladbe dodávajú tú pravú vianočnú atmosféru. Husle môžu byť obsadené jedným alebo viacerými hráčmi, ale mnoho rukopisov českých pastorel svedčí o tom, že sólové obsadenie dvoch huslí za súčasného použitia flauty a lesných rohov nebolo ničím neobvyklým. Vokálna zložka omše zostala touto úpravou nedotknutá, vzhľadom na komorné obsadenie ansámblu ju však možno zredukovať na malý zbor alebo len sólový vokálny kvartet. obsadenie: SATB, koro miesto, fl, cor I (ad lib.), Cor II (ad lib), vni I, vni II, basso ad lib., orgmateriál: partitúra, partydurata: 40'nakl. č.: R 400